Det pædagogiske grundlag
Den styrkede pædagogiske læreplan danner grundlag for det pædagogiske arbejde i dagplejen.
Den styrkede pædagogiske læreplan
Den 1. juli 2018 vedtog Folketinget ”Den styrkede pædagogiske læreplan,” som skal være fuldt implementeret i år 2021. Den styrkede pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde i dagplejen.
Dagplejen skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Dette skal ske i trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Den styrkede pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag, seks læreplanstemaer og indeholde et mål for sammenhængen mellem det pædagogiske læringsmiljø og børns læring.
Det fælles pædagogiske grundlag bygger på fælles centrale elementer:
- Barnesyn: det at være barn har en værdi i sig selv
- Legen: har værdi i sig selv og læring skal forstås bredt
- Læring: skal forstås bredt, læring sker f.eks. også gennem leg, relationer mm.
- Dannelse og børneperspektiv: børn skal høres og tages alvorligt
- Børnefællesskaber: leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber
- Pædagogisk læringsmiljø: et trygt og stimulerende miljø, som er tilstede hele dagen
- Forældresamarbejde: som har fokus på at styrke barnets trivsel og læring
- Børn i udsatte positioner: alle børn skal udfordres og opleve mestring
- Sammenhæng: en god overgang til børnehaven
De seks læreplanstemaer:
De seks læreplanstemaer skal ses i sammenhæng og samspil med hinanden for at sikre at den pædagogiske praksis ikke forekommer opsplittet i seks adskilte temaer. Læreplanstemaerne har til hensigt at sikre en bred læringsforståelse og fokus på centrale elementer i børns udvikling og læring.
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Alle dagplejere arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Forældrebestyrelsen bliver løbende inddraget i evalueringen og opfølgning på den pædagogiske læreplan i dagplejen.